پس از انجام مطالعات لازم و کافی برای ایجاد هر مجتمع یا ساختمان و انجام محاسبات صحیح و تهیه نقشه های اجرائی مناسب و برآن اساس تهیه متره و برآورد هزینه واقعی و مشخصات فنی این اطمینان حاصل شده که می توان نسبت به شروع عملیات اجرائی اقدام نمود. مهمترین الزامات شروع انجام این قسمت از فرایند عبارت است از:

  • تکمیل نمودن مستندات، نقشه ها، مشخصات فنی و برآورد برای اجرای عملیات
  • تأمین اعتبار و تهیه برنامه اجرائی برآن اساس
  • انتخاب پیمانکار مناسب از نظر تجربه، سابقه در کارهای مشابه، میزان آزاد بودن ظرفیت کاری و انجام تعهدات در قراردادها
  • بکارگیری عوامل (مهندسین ناظر مقیم) مناسب، باتجربه و در تخصص های مختلف برای همکاری با مسئولین اجرائی پیمانکار و کنترل و نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکار
  • انجام کنترلهای لازم توسط مسئولین دفتر مرکزی مهندسان مشاور بر عملکرد پیمانکار و مهندسین ناظر مقیم
  • کنترل برنامه های زمانبندی اجرائی
  • کنترل، رسیدگی، بررسی و تائید مطابقت مصالح و تجهیزات پیشنهادی پیمانکار با نقشه ها و قرارداد
  • کنترل و رسیدگی صورتحسابهای کارکرد پیمانکار
  • کنترل، رسیدگی و ابلاغ صورت مجالس تهیه شده توسط نظارت مقیم و پیمانکار
  • رسیدگی و پاسخ گوئی به ابهامات نقشه های اجرائی
  • اقدام به اصلاح یا تغییر در نقشه های اجرائی که بنا به ضروریات مفید تشخیص داده می شود و ابلاغ دستور کار لازم در این رابطه
  • تهیه لیست نواقص و کارهای باقیمانده برای آماده شدن پروژه برای راه اندازی
  • تشکیل کمسیون تحویل موقت به منظور تحویل موقت
  • نظارت بر رفع نواقص و اعلام رفع نواقص
  • رسیدگی به صورت حسابهای قطعی کارکرد پیمانکار